By Luuk Oost on zondag, 06 juli 2014
Category: Blog

Ede: van magen vullen tot smaak als belevenis

De geschiedenis van een plek beweegt zich met horten en stoten naar een ongewisse bestemming. Neem nu de Prins Mauritskazerne te Ede. Ooit transitie plek voor talloze dienstplichtig militairen die zich bekwaamden in de routines van de krijgskunst. Vervolgens onmisbare schakel in een beoogd wervend woonmileu aan de oostzijde van Ede.

En nu, mogelijke hotspot voor een World Food Center.  Deze vermakelijke wendingen rechtvaardigen op zich al een kleine geschiedenis van deze locatie. Organische gebiedsontwikkeling die uiteindelijk uitmondt in een centrum dat activiteiten in de totale voedselwaardeketen verbindt; er zijn slechtere geschiedenissen geschreven. Ede heeft hiermee wel iets bijzonders in handen. De voormalige garnizoensplaats is op weg zich te ‘rebranden’ tot een hoofdstad van de smaak. Streekproducten,smaakfietstochten, pluktuinen, eetfestivals; Ede verwerft zich geleidelijk aan, solide  en niet zo spectaculair, een positie in de food valley die zich uitstrekt van Wageningen, Rhenen aan de zuidzijde tot Barneveld, Nijkerk aan de noordzijde en alles wat er tussen ligt. De regio food valley presenteerde zich in juni 2014 als interessant vestigingsmilieu op de Provada,  de beurs voor vastgoed minnend Nederland.  Ede verrijkt dit concept mogelijkerwijs nog met een World Food Center op de plek van Prins Mauritskazerne.



De gedachte is dat het centrum de ontmoetingsplek voor consumenten, kennisinstellingen, bedrijfsleven en overheden wordt met als doel kennis over voeding, gezondheid en duurzaamheid te verspreiden. Initiatiefnemer  van het World Food Center is een stichting die onder gemeenten een prijsvraag heeft uitgeschreven. Ede heeft samen met Wageningen, provincie, Oost NV en Food Valley een bidbook opgesteld. Met dit bidbook hebben deze samenwerkende partners Ede als mogelijke vestigingsplaats voor het centrum binnengehaald. Daarmee liet deze combinatie een gemeente als Rotterdam achter zich.

Gezamenlijk bezien gemeente, de stichting en de belegger nu of er een haalbaar business plan valt te ontwikkelen. Het geprojecteerde ruimtebeslag op de voormalige locatie van de Prins Mauritskazerne bedraagt 25 hectare en de eerste ontwerpen voor het centrum zelf ogen spectaculair. Het WFC gebouw heeft de vorm aangenomen van een ’íconisch ei’. De in het oog springende lokkende slogan is ‘Good Food for All’. Goed voedsel blijft een belangrijke aanleiding, echter het centrum zal zich vooral richten op de beleving zoekende consument. Voedsel op zich roept de associatie op met de kauwende innemer van koolhydraten. Misschien wel de voor-vorige doelgroep van deze locatie, de magen vullende militairen. Het World Food Center zal echter vooral de verbinding van voedsel met duurzaamheid, wellness en beleving leggen. Door voedsel te associeren met (goede) smaak hoopt dit experience center bedrijvigheid en consumenten naar Ede te lokken. Bijzonder dat een locatie zich zo transformeert van drill terrein tot belevingslocatie voor de verfijnde smaak! Aanstaande september wordt meer duidelijkheid verwacht over de business case. Ik wens u prettige vakantieweken. Proost!

Leave Comments