Nieuw Nijverdal; toeristisch hart van Overijssel

Het is goed om aan je zelf te werken. ‘Een leven lang leren’ is zo’n slogan, die daar bij past. Wat voor ons mensen geldt, geldt ook voor gebieden, dorpen en steden. Daar zal ook kennis en aanbod in de tijd kunnen veranderen. Als voorbeeld noem ik: Nijverdal.

Nijverdal centrum was bekend van z’n drukke verkeersader. Langs deze eindeloos rechte weg nog veel individuele panden met winkels en/of woningen. Nabij het ‘centrum’ voor de omgeving wat te grote appartementengebouwen met winkels er onder. Netjes vormgegeven, geen bijzonderheden, een wat algemene ruimtelijke identiteit. Ook het winkelaanbod sluit hier op aan. De route Zwolle – Twente ligt al weer een tijdje deels onder de grond naast het centrum. Met het verdwijnen van de N35 uit het centrum heeft de binnenstad meer lucht gekregen. Minder autoverkeer maakt het gebied aantrekkelijker voor het winkelend publiek. Alleen bestaat nu het gevaar dat Nijverdal een ‘onzichtbare’ plaats wordt, met alle gevolgen voor de middenstand vandien.

Er zal, daarom met een ander blik, nagedacht moeten worden over de toekomst voor het gebied. Het gebied dat grofweg gemarkeerd wordt door de brug over de Regge en de Nijverdalseberg. Wat is voor mij en/of de toerist nu de echte aantrekkingskracht van Nijverdal? Waar staat Nijverdal centrum bekend om? Er zijn een aantal leuke terrassen en er zijn volop winkels, de levensaard in het gebied is gemoedelijk. Maar, waarom wil ik er nog naar toe?

Op de Nijverdalseberg is het tijdens vakanties en weekenden erg druk. Daar ligt aan het begin van de Nijverdalsebergweg (Toeristenweg) Buitencentrum Sallandseheuvelrug. Het is het vertrekpunt voor een dagje wandelen, aandacht voor de natuur, horeca en andere activiteiten. De aantrekkingskracht van dit centrum is groot, mede door het grote parkeerterrein aan het begin van de berg. Hier kan je wat mee! Maar, hoe krijg je die toeristen, op de berg, nu het centrum van Nijverdal in? Nu organiseert men evenementen en er zijn kortingsbonnen van de plaatselijke winkeliers. Mijn inziens wordt met deze lokkertjes een andere doelgroep, dan de ‘toerist op de berg’, uitgenodigd. 

De oplossing; Nijverdal moet zich qua aantrekkingskracht opnieuw definiëren en profileren.  Mijn idee; Maak van Nijverdal hét toeristische centrum van Overijssel.

Nijverdal is immers goed met de auto en trein bereikbaar, heeft rondom veel natuur, water en een uitgebreid centrumgebied. Het mist alleen een uitgesproken (ruimtelijke) identiteit en een aantal toeristische attracties (die ook bij slechtweer voldoende aantrekkingskracht hebben). Door de bestaande Grotestraat als de nieuwe verbindingsroute te zien, met daaraan de verschillende toeristische onderdelen, wordt het centrum met het NS-station de spil van het gebied. Aan één eind van de straat ligt op de berg met het bestaande Buitencentrum en aan het andere eind, nabij de Regge, een mogelijke watersport attractie. Deze heeft de rivier als trekker. In de (monumentale) fabriekshallen van Ten Cate zouden all weather attracties gerealiseerd kunnen worden. Dit kan de andere grote toeristische trekker worden, aan het tegenoverliggende einde van de Grotestraat.

Daar tussen in ligt nu al het Memory Museum, dat de vrede als uitgangspunt heeft. Door de (nog aan te schaffen) bijzondere voertuigen van dit museum naar de Regge en naar de berg en weer terug te laten rijden ontstaat er een bijzondere reuring in de stad. Op de berg kan er met de bezoekers een bijzonder parcours worden afgelegd, wat daar weer een attractie op zich kan zijn. De Grotestraat kan met attracties, vitrines en paviljoens het uithangbord worden (TOP) voor alle toeristische hotspots in Overijssel. Hier kan informatie gegeven worden over wat er allemaal te doen of te zien of te beleven is in de regio. Verder kunnen er natuurlijk op of nabij de Grotestraat evenementen worden georganiseerd. Het Avonturenpark Hellendoorn kan langs de Grotestraat een attractie als smaakmaker plaatsen. Dit park heeft al een toeristische verbinding in de vorm van een bijzonder toeristentreintje. De ‘Heiderups’ die toeristen vanuit het Buitencentrum door de natuur op de berg rijdt zou ook het NS-station aan kunnen doen. Deze bijzondere voertuigen maken de Grotestraat een attractie op zich zelf. Het is een kwestie van organiseren.

Ook de Ruimtelijke Identiteit van Nijverdal zal zo veranderen. Aantrekkelijker worden voor de eigen inwoners, door het behoud van het winkelaanbod en werkgelegenheid, en voor het grote publiek / de toerist. Met wat denkwerk is er voor Nijverdal een nieuwe specifieke toekomst te realiseren. Die toekomst heet wat mij betreft ‘toerisme’. Met een aankleding van echte hei in de straat wordt dit centrum opnieuw aan de berg verbonden. ‘Magic Nijverdal’ kan zo landelijke aantrekkingskracht krijgen! 

De schoonheid van het alledaagse. Straks verdwenen...
Gelukkigste gemeente van Nederland

Related Posts

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties gegeven. Wees de eerste die een reactie geeft
Reeds Geregistreerd? Hier Aanmelden
Gast
woensdag 26 juni 2019

Excursies

Het Ruhrgebied (inschrijving gesloten 27/5/2019)

Ruimtemakers-Oost/GSRO 2019
Vrijdag 14 juni 2019 (Het maximale aantal deelnemers is bereikt 27/05/2019)
Dwalen door een steeds weer verrassend Ruhrgebied

Jullie kennen natuurlijk allemaal het Ruhrgebied. Tenminste, dat dachten jullie. Want wij hebben voor jullie een aantal verrassende plekken in het Ruhrgebied gevonden. Reden om onze GSRO-excursie dit jaar in het Ruhrgebied te laten plaatsvinden.


Programma:
Het programma ziet er als volgt uit:
• We vertrekken vanuit Arnhem bij de achterzijde van het centraal station. De autoliefhebbers pikken we op bij Van der Valk in Duiven.
• Dan rijden we in een keer door naar Essen. De mooiste tuinstad van het Ruhrgebied (en ook van Duitsland): We bezoeken Margarethenhöhe, gesticht door de familie Krupp.
• Vervolgens brengen we een bezoek aan het Unperfecthaus, inclusief lunch. Een wel heel bijzonder ‘bedrijfsverzamelgebouw’ voor kunstenaars, ZZP-ers en maatschappelijke ondernemers.
• Na de lunch gaan we naar een van de haldes (voormalige sintelbergen), te weten de Halde Haniel (zie foto hieronder), op de grens van Oberhausen en Bottrop. Daar zullen we een spirituele wandeling maken van ongeveer 2 uur.
• Dit haldelandschap geeft je het gevoel in Schotland te zijn. En laat je zien hoe groen het Ruhrgebied feitelijk is. Op het eerste gedeelte is een kruisweg aangebracht met referentie naar de mijnbouw. Halverwege domineert een groot wit kruis het landschap. In het hoger gelegen gedeelte loop je over het zwarte kolengruis langs een in de berg uitgegraven theater en ervaar je het magische effect van een land art project van rechtopstaande beschilderde spoorbielzen en kijk je met helder weer uit tot voorbij het Ruhrgebied.
• Voor diegenen die niet zo goed ter been zijn is in plaats van een bezoek aan Halde Haniel een alternatief ingebouwd: Bezoek aan de Antonyhütte. Verstopt in het stadsdeel Osterfeld vind je een idyllisch groen landschap met oud vakwerkpand (ooit directiegebouw, nu museum) en een ‘industriearcheologisch’ park (onderdeel van het LVR museum Oberhausen) Hier op deze plek bevindt zich de wieg van het Ruhrgebied en werd voor het eerst op industriële wijze steenkool gewonnen.
• Na de Halde Haniel/ cq de Antonyhütte gaan we naar Eisenheim (stadsdeel Sterkrade).
Eisenheim is de eerste arbeiderswijk van het Ruhrgebied (inmiddels tot monument verklaard), vandaar uit lopen we naar CENTRO (het Neue Mitte). Het winkel- en uitgaansgebied van Oberhausen. In deze wandeling doorkruis je niet alleen een deel van Oberhausen maar doorkruis je ook de tijd. (Alternatief: of met de bus van Eisenheim naar CENTRO en daar op eigen gelegenheid rondkijken).
• We brengen een bezoek aan het oude centrum van Oberhausen (Stadtteil Alt-Oberhausen). Diner bij Pools Jazz Restaurant Gdanska aan het marktplein. Dit gedeelte van Oberhausen laat nog de pracht van weleer zien, anno nu staan veel panden staan leeg of zijn met goedkope ketens gevuld. Dankzij restaurant Gdanska is het plein weer tot leven gekomen.
• Na het diner gaan we weer huiswaarts.


Reisschema (Let op: vertrektijd bus is “hard”, rest is “voorlopig”)
07.45 uur: Verzamelen bij de uitgang van het station Arnhem-Centraal (Sonsbeekzijde);
08.00 uur: Vertrek van de bus vanuit Arnhem;
08.20 uur: Oppikken mensen bij Van der Valk Duiven;
09.30 uur: Aankomst Essen;
11.00 uur: Bezoek Unperfecthaus en lunch;
13.30 uur: Bezoek Halde Haniel of;
14.00 uur: Aankomst Antonyhütte;
16.00 uur: Bezoek Eisenheim
18.30 uur: Bezoek Oberhausen;
20.30 uur: Vertrek naar Arnhem;
21.30 uur: Aankomst Van der Valk Duiven
21.59 uur: Aankomst Arnhem


Kosten
Kosten: 25 euro voor leden. Inclusief lunch en diner.
Introducees zijn ook welkom: Voor hen bedragen de kosten 40 euro.
Het bezoek aan de Antonyhütte is facultatief en is in het programma opgenomen als alternatief voor hen die de wandeling op Halde Haniel te zwaar vinden. De entree is voor eigen rekening (rond de 5 euro).


Aanmelding
Aanmelding via Sonja Scholten via mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Graag aangeven of je in Arnhem Centraal of bij Van der Valk (Duiven) opstapt.
En of je gebruik wenst te maken van het alternatieve programma. Dit in verband met de routeplanning chauffeur.
In verband met de reserveringen die we moeten maken: aanmelden voor 1 juni 2019.


Betaling
Het excursie bedrag dient bij aanmelding te worden overgemaakt op rekeningnummer
NL78INGB 0000989374 t.n.v. GSRO onder vermelding van achternaam en excursie Ruhrgebied 2019.
Vriendelijke groeten namens het bestuur van de GSRO,
Jos van der Mark

De GSRO twittert

Volg nieuws uit de vakwereld en over Oost Nederland via onze twitter tijdlijn hieronder:

Lid worden

De GSRO organiseert zo'n 10 bijeenkomsten per jaar. Kennisuitwisseling en netwerken zijn dan allebei belangrijke onderdelen. Tijdens een broodje voorafgaand aan de bijeenkomst kom je oude en nieuwe bekenden tegen.

Lid worden kost slechts € 40,- per jaar en staat open voor vakgenoten die iets hebben met Oost Nederland. Word ook lid door het formulier in te vullen. Óf stuur een mailtje naar info@gsro.nl om meer informatie op te vragen.

Word nu lid

 

Doel

Het belangrijkste doel van de GSRO is om ervaringen te kunnen uitwisselen onder vakgenoten werkzaam in de ruimtelijk inrichting. Tijdens de bijeenkomsten wordt een actueel onderwerp voor het voetlicht geplaatst. De onderwerpen betreffen het brede vakgebied van de ruimtelijke ordening en ruimtelijke inrichting. De uitwisseling van praktische en theoretische ervaringen tussen vakgenoten vormt een belangrijk aspect.

Leden

Het ledenbestand van de GSRO bestaat uit architecten, stedenbouwkundigen, landschapsarchitecten, economen, landbouwkundigen, sociaalgeografen, planologen, verkeerskundigen, recreatiedeskundigen en juristen in de publieke of private sector. De GSRO heeft een klein bestuur dat de dagelijkse gang van zaken regelt.

GSRO