Christian Deterink

Zoeken naar samenhang in regels aspecten fysieke leefomgeving

plaatje-gsro-blog1---leeg

“Ze zijn tegenwoordig zuiniger op die beestjes dan op mensen!” Ik hoorde het onlangs een bezoeker zeggen van een inspraakavond over een bestemmingsplan voor een nieuwbouwplan. Even hiervoor had hij zijn ongenoegen geuit over de toename van het verkeer en het lawaai door het plan, en de hieruit volgende verslechtering van de luchtkwaliteit en zijn privacy; kortom: alle argumenten die bezwaarmakers doorgaans uiten. Maar hij sloot zijn betoog ermee af dat hij ook echt niets begreep dat er dan voor “uitgerekend een paar vleermuizen” uitgebreid onderzoek is gedaan en tal van maatregelen zijn getroffen. 

Wat volgde was een gesprek met omstanders die hem bijvielen en allerlei andere voorbeelden aandroegen, zoals een plan in de buurt dat ruim een jaar was vertraagd omdat er een varen-soort was aangetroffen, of iemand die zich flink in de kosten had moeten steken met ecologisch vervolgonderzoek. “Ze bint nich good wies”, riep iemand bij wijze van algemene conclusie (ja: dit vond zich plaats ergens in het oosten van het land).

Niet lang daarna was ik op een studiedag waarin werd uitgelegd wat de belangrijkste ruimtelijke factoren zijn die van invloed zijn op de gezondheid van mensen. Met ‘superstip’ bovenaan stond fijnstof, dat voor driekwart verantwoordelijk zou zijn voor de verslechtering van de volksgezondheid. Luchtkwaliteit dus! Dit terwijl elke RO-professional, net als ik, weet dat het aspect luchtkwaliteit eigenlijk nauwelijks van invloed is bij ruimtelijke planvorming. Toegegeven: we hebben een korte periode gehad dat dit aspect, door een onhandige vertaling van Europese regelgeving, het hele land even ‘op slot’ zette. Maar sinds de bepaald ruimhartig uitpakkende ‘niet in betekenende mate’-werkwijze hoef je bij woningbouwplannen tot 1.500 woningen (hoe vaak zijn die er nog!) of plannen van vergelijkbare omvang zelfs geen onderzoek meer te doen. En al helemaal niet naar de gezondheidseffecten van de luchtkwaliteit ter plaatse op (toekomstige) bewoners.

Dit soort dingen zetten je toch aan het denken. Voornoemde voorbeelden roepen bij mij de vraag op of er geen sprake is van een zekere mate van willekeur in de regelgeving van ruimtelijke aspecten, als je die onderling vergelijkt. Want het ene aspect lijkt heel streng geregeld en het andere weer niet, zonder dat daar een afgewogen beslissing achter lijkt te zitten. Waarom zitten we wat betreft bijvoorbeeld natuur vast aan wetten en regels die zeer streng uitpakken (denk bijvoorbeeld óók aan de hele stikstof-problematiek) en is een aspect als bijvoorbeeld luchtkwaliteit dan relatief ‘onderbelicht’. Terwijl hiervan toch steeds duidelijker wordt hoe belangrijk dit is voor de gezondheid van mensen. 

Maar ook van andere aspecten kun je je dit afvragen; zoals archeologie. Maar al te vaak immers zorgt dit aspect voor uitgebreide en kostbare onderzoeken. Ik weet nog goed hoe jaren geleden nota bene een archeoloog bij een discussie waarschuwde voor de wet- en regelgeving die nu al jaren een feit is: “Wie zit te wachten op die stapels met onderzoekjes? Of al die potscherven die ze gaan opgraven? De depots liggen al vol!” Het roept de vraag op hoe die bestaande regelgeving dan zo kan ontstaan. Heeft het allemaal ermee te maken dat de ene ‘sectorale ambtenaar’ er beter in slaagt dan de andere om zijn eigen ‘koninkrijkje’ te verdedigen? Dit zal vast niet de enige reden zijn, maar ik denk zelf dat dit er zeker mee te maken heeft.

Let wel: ik wil nu echt niet zeggen dat ik alle die bestaande regelgeving onzinnig is, helemaal niet. Maar ik denk wèl dat het een hele interessante exercitie zou zijn om de regelgeving over al die ruimtelijke aspecten eens in samenhang met elkaar tegen het licht te houden. Gewoon eens een keer al die zaken tegen elkaar afwegen en onderling vergelijken. En dan de vraag stellen: is het wel zo logisch hoe verschillend we deze aspecten geregeld hebben? Ik ben heel nieuwsgierig naar wat daar dan uit zou komen! En ik ben dan benieuwd of die bewoner misschien een punt had met die stelling dat we zuiniger op beestjes zijn dan op mensen.

Over kerstdecoratie en de identiteit van de stad
Vliegroutes, de Echoput en rechtvaardigheid op de ...
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties gegeven. Wees de eerste die een reactie geeft
Reeds Geregistreerd? Hier Aanmelden
Gast
woensdag 24 april 2019

Excursies

Het Ruhrgebied

Ruimtemakers-Oost/GSRO 2019
Vrijdag 14 juni 2019
Dwalen door een steeds weer verrassend Ruhrgebied

Jullie kennen natuurlijk allemaal het Ruhrgebied. Tenminste, dat dachten jullie. Want wij hebben voor jullie een aantal verrassende plekken in het Ruhrgebied gevonden. Reden om onze GSRO-excursie dit jaar in het Ruhrgebied te laten plaatsvinden.


Programma:
Het programma ziet er als volgt uit:
• We vertrekken vanuit Arnhem bij de achterzijde van het centraal station. De autoliefhebbers pikken we op bij Van der Valk in Duiven.
• Dan rijden we in een keer door naar Essen. De mooiste tuinstad van het Ruhrgebied (en ook van Duitsland): We bezoeken Margarethenhöhe, gesticht door de familie Krupp.
• Vervolgens brengen we een bezoek aan het Unperfecthaus, inclusief lunch. Een wel heel bijzonder ‘bedrijfsverzamelgebouw’ voor kunstenaars, ZZP-ers en maatschappelijke ondernemers.
• Na de lunch gaan we naar een van de haldes (voormalige sintelbergen), te weten de Halde Haniel (zie foto hieronder), op de grens van Oberhausen en Bottrop. Daar zullen we een spirituele wandeling maken van ongeveer 2 uur.
• Dit haldelandschap geeft je het gevoel in Schotland te zijn. En laat je zien hoe groen het Ruhrgebied feitelijk is. Op het eerste gedeelte is een kruisweg aangebracht met referentie naar de mijnbouw. Halverwege domineert een groot wit kruis het landschap. In het hoger gelegen gedeelte loop je over het zwarte kolengruis langs een in de berg uitgegraven theater en ervaar je het magische effect van een land art project van rechtopstaande beschilderde spoorbielzen en kijk je met helder weer uit tot voorbij het Ruhrgebied.
• Voor diegenen die niet zo goed ter been zijn is in plaats van een bezoek aan Halde Haniel een alternatief ingebouwd: Bezoek aan de Antonyhütte. Verstopt in het stadsdeel Osterfeld vind je een idyllisch groen landschap met oud vakwerkpand (ooit directiegebouw, nu museum) en een ‘industriearcheologisch’ park (onderdeel van het LVR museum Oberhausen) Hier op deze plek bevindt zich de wieg van het Ruhrgebied en werd voor het eerst op industriële wijze steenkool gewonnen.
• Na de Halde Haniel/ cq de Antonyhütte gaan we naar Eisenheim (stadsdeel Sterkrade).
Eisenheim is de eerste arbeiderswijk van het Ruhrgebied (inmiddels tot monument verklaard), vandaar uit lopen we naar CENTRO (het Neue Mitte). Het winkel- en uitgaansgebied van Oberhausen. In deze wandeling doorkruis je niet alleen een deel van Oberhausen maar doorkruis je ook de tijd. (Alternatief: of met de bus van Eisenheim naar CENTRO en daar op eigen gelegenheid rondkijken).
• We brengen een bezoek aan het oude centrum van Oberhausen (Stadtteil Alt-Oberhausen). Diner bij Pools Jazz Restaurant Gdanska aan het marktplein. Dit gedeelte van Oberhausen laat nog de pracht van weleer zien, anno nu staan veel panden staan leeg of zijn met goedkope ketens gevuld. Dankzij restaurant Gdanska is het plein weer tot leven gekomen.
• Na het diner gaan we weer huiswaarts.


Reisschema (Let op: vertrektijd bus is “hard”, rest is “voorlopig”)
07.45 uur: Verzamelen bij de uitgang van het station Arnhem-Centraal (Sonsbeekzijde);
08.00 uur: Vertrek van de bus vanuit Arnhem;
08.20 uur: Oppikken mensen bij Van der Valk Duiven;
09.30 uur: Aankomst Essen;
11.00 uur: Bezoek Unperfecthaus en lunch;
13.30 uur: Bezoek Halde Haniel of;
14.00 uur: Aankomst Antonyhütte;
16.00 uur: Bezoek Eisenheim
18.30 uur: Bezoek Oberhausen;
20.30 uur: Vertrek naar Arnhem;
21.30 uur: Aankomst Van der Valk Duiven
21.59 uur: Aankomst Arnhem


Kosten
Kosten: 25 euro voor leden. Inclusief lunch en diner.
Introducees zijn ook welkom: Voor hen bedragen de kosten 40 euro.
Het bezoek aan de Antonyhütte is facultatief en is in het programma opgenomen als alternatief voor hen die de wandeling op Halde Haniel te zwaar vinden. De entree is voor eigen rekening (rond de 5 euro).


Aanmelding
Aanmelding via Sonja Scholten via mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Graag aangeven of je in Arnhem Centraal of bij Van der Valk (Duiven) opstapt.
En of je gebruik wenst te maken van het alternatieve programma. Dit in verband met de routeplanning chauffeur.
In verband met de reserveringen die we moeten maken: aanmelden voor 1 juni 2019.


Betaling
Het excursie bedrag dient bij aanmelding te worden overgemaakt op rekeningnummer
NL78INGB 0000989374 t.n.v. GSRO onder vermelding van achternaam en excursie Ruhrgebied 2019.
Vriendelijke groeten namens het bestuur van de GSRO,
Jos van der Mark

De GSRO twittert

Volg nieuws uit de vakwereld en over Oost Nederland via onze twitter tijdlijn hieronder:

Lid worden

De GSRO organiseert zo'n 10 bijeenkomsten per jaar. Kennisuitwisseling en netwerken zijn dan allebei belangrijke onderdelen. Tijdens een broodje voorafgaand aan de bijeenkomst kom je oude en nieuwe bekenden tegen.

Lid worden kost slechts € 40,- per jaar en staat open voor vakgenoten die iets hebben met Oost Nederland. Word ook lid door het formulier in te vullen. Óf stuur een mailtje naar info@gsro.nl om meer informatie op te vragen.

Word nu lid

 

Doel

Het belangrijkste doel van de GSRO is om ervaringen te kunnen uitwisselen onder vakgenoten werkzaam in de ruimtelijk inrichting. Tijdens de bijeenkomsten wordt een actueel onderwerp voor het voetlicht geplaatst. De onderwerpen betreffen het brede vakgebied van de ruimtelijke ordening en ruimtelijke inrichting. De uitwisseling van praktische en theoretische ervaringen tussen vakgenoten vormt een belangrijk aspect.

Leden

Het ledenbestand van de GSRO bestaat uit architecten, stedenbouwkundigen, landschapsarchitecten, economen, landbouwkundigen, sociaalgeografen, planologen, verkeerskundigen, recreatiedeskundigen en juristen in de publieke of private sector. De GSRO heeft een klein bestuur dat de dagelijkse gang van zaken regelt.

GSRO