Honderd75jaar spoor als kansenkaart voor Oost-Nederland?

Honderd75jaar spoor als kansenkaart voor Oost-Nederland?

Voorheen gingen veel spoorlijnen de Nederlands Duitse grens over. Anno nu, 2014, is er weinig over van dat fijnmazige grensoverschrijdende lijnennet. Een paar weken terug kreeg ik een heel interessante kaart in handen, gemaakt door @Cartostudio in Amsterdam. Een kaart ter ere van 175 jaar Nederlandse Spoorwegen. En bedenk wel dat daar dus niet de vele tramwegen die de provincies rijk waren ook nog eens opstaan.

Het eerste wat opvalt is de enorme dichtheid van het spoorweg net met name in Oost-Nederland. Het tweede dat opvalt zijn de vele grensoverschrijdende spoorwegen. Waar we nu nog zo ongeveer alleen nog maar bij Enschede met de trein de grens over kunnen, konden we dat vroeger op meerdere plaatsen. Maar ook het bovenregionale treinverkeer, naar Berlijn, Keulen of Frankfurt is maar dunnetjes mogelijk. En dat ondanks 70 jaar vrede en een relatief sterke Euregio. Het openbaar vervoer van en naar onze Oosterburen is maar stiefmoederlijk bedeeld (ontwikkeld).

Er zijn wel wat ontwikkelingen. Zo zal er in 2017 weer een lijnverbinding tussen Arnhem en Emmerich komen. Een echt hoogwaardig OV netwerk zou juist en dat geldt voor het hele land, een grensoverschrijdend netwerk moeten zijn dat aansluit op de netwerken van de buurlanden. Het integreert niet alleen de landen in Europa, maar ontsluit ook de nu moeilijk bereikbare grensstreken en het verdient dus niet alleen provinciale/regionale investeringen maar landelijke en zeker ook Europese.

Het blijft natuurlijk merkwaardig. De grens tussen gemeenten en provincies zie je niet, maar de landsgrens is nog altijd een barrière niet alleen zichtbaar, maar ook in wet- en regelgeving en dat in een economie die heel Europa omvat. De infrastructuur is Randstad-centrisch, recentelijke ook nog eens prachtig geïllustreerd door Niels Joosten (burgemeester van Doetinchem) op het congres Gelderland Samen, met zijn verhaal over het knooppunt Oud-Dijk (A12-A18).

Als je deze kaart ziet vraag je je af: Zijn die tracés er nog. Zou het niet heel goed mogelijk zijn deze te her ontwikkelen? Natuurlijk Arnhem- Kleve wordt misschien wat ingewikkeld. Met een heuse treinenpont ging die verbinding over de Rijn, maar toch? Kijk eens naar het intensieve grensverkeer en de mogelijkheden die er zijn om de lokale economie aan beide kanten van de grens te stimuleren. Spoor verbindingen kunnen, mits goed opgenomen in een relevant vervoersnetwerk, juist een enorme prikkel zijn voor de lokale economie en een bijdrage leveren aan het voorkomen van leegloop en krimp. Een kansenkaart vol uitdagingen!

Waarom zouden we niet met het spoor beginnen, 175 jaar ervaring moet toch tot vernieuwing en innovatie prikkelen. Zeker nu we 'gedwongen door de recessie' steeds meer bewegingen zien richting een nieuwe economie. Een samenleving waarin kleinschaligheid en kwaliteit en het gebruik van milieu vriendelijke transportsystemen voorrang krijgt. Als je dan naar de kaart kijkt dan is 175 jaar spoor een soort kansen kaart voor hergebruik van oude infrastructuur. En waar ze niet meer als zodanig kunnen dienen zijn het prachtige tracés voor nieuwe (toeristische en/of snelle) fietsverbindingen en wandelpaden. Vroeger hadden we meer grensoverschrijdend contact.

Neugnadenfeld, schuldig landschap
Karl Marx over de woningmarkt in Oost en West NL

Related Posts

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties gegeven. Wees de eerste die een reactie geeft
Reeds Geregistreerd? Hier Aanmelden
Gast
woensdag 24 juli 2019

Excursies

Het Ruhrgebied (inschrijving gesloten 27/5/2019)

Ruimtemakers-Oost/GSRO 2019
Vrijdag 14 juni 2019 (Het maximale aantal deelnemers is bereikt 27/05/2019)
Dwalen door een steeds weer verrassend Ruhrgebied

Jullie kennen natuurlijk allemaal het Ruhrgebied. Tenminste, dat dachten jullie. Want wij hebben voor jullie een aantal verrassende plekken in het Ruhrgebied gevonden. Reden om onze GSRO-excursie dit jaar in het Ruhrgebied te laten plaatsvinden.


Programma:
Het programma ziet er als volgt uit:
• We vertrekken vanuit Arnhem bij de achterzijde van het centraal station. De autoliefhebbers pikken we op bij Van der Valk in Duiven.
• Dan rijden we in een keer door naar Essen. De mooiste tuinstad van het Ruhrgebied (en ook van Duitsland): We bezoeken Margarethenhöhe, gesticht door de familie Krupp.
• Vervolgens brengen we een bezoek aan het Unperfecthaus, inclusief lunch. Een wel heel bijzonder ‘bedrijfsverzamelgebouw’ voor kunstenaars, ZZP-ers en maatschappelijke ondernemers.
• Na de lunch gaan we naar een van de haldes (voormalige sintelbergen), te weten de Halde Haniel (zie foto hieronder), op de grens van Oberhausen en Bottrop. Daar zullen we een spirituele wandeling maken van ongeveer 2 uur.
• Dit haldelandschap geeft je het gevoel in Schotland te zijn. En laat je zien hoe groen het Ruhrgebied feitelijk is. Op het eerste gedeelte is een kruisweg aangebracht met referentie naar de mijnbouw. Halverwege domineert een groot wit kruis het landschap. In het hoger gelegen gedeelte loop je over het zwarte kolengruis langs een in de berg uitgegraven theater en ervaar je het magische effect van een land art project van rechtopstaande beschilderde spoorbielzen en kijk je met helder weer uit tot voorbij het Ruhrgebied.
• Voor diegenen die niet zo goed ter been zijn is in plaats van een bezoek aan Halde Haniel een alternatief ingebouwd: Bezoek aan de Antonyhütte. Verstopt in het stadsdeel Osterfeld vind je een idyllisch groen landschap met oud vakwerkpand (ooit directiegebouw, nu museum) en een ‘industriearcheologisch’ park (onderdeel van het LVR museum Oberhausen) Hier op deze plek bevindt zich de wieg van het Ruhrgebied en werd voor het eerst op industriële wijze steenkool gewonnen.
• Na de Halde Haniel/ cq de Antonyhütte gaan we naar Eisenheim (stadsdeel Sterkrade).
Eisenheim is de eerste arbeiderswijk van het Ruhrgebied (inmiddels tot monument verklaard), vandaar uit lopen we naar CENTRO (het Neue Mitte). Het winkel- en uitgaansgebied van Oberhausen. In deze wandeling doorkruis je niet alleen een deel van Oberhausen maar doorkruis je ook de tijd. (Alternatief: of met de bus van Eisenheim naar CENTRO en daar op eigen gelegenheid rondkijken).
• We brengen een bezoek aan het oude centrum van Oberhausen (Stadtteil Alt-Oberhausen). Diner bij Pools Jazz Restaurant Gdanska aan het marktplein. Dit gedeelte van Oberhausen laat nog de pracht van weleer zien, anno nu staan veel panden staan leeg of zijn met goedkope ketens gevuld. Dankzij restaurant Gdanska is het plein weer tot leven gekomen.
• Na het diner gaan we weer huiswaarts.


Reisschema (Let op: vertrektijd bus is “hard”, rest is “voorlopig”)
07.45 uur: Verzamelen bij de uitgang van het station Arnhem-Centraal (Sonsbeekzijde);
08.00 uur: Vertrek van de bus vanuit Arnhem;
08.20 uur: Oppikken mensen bij Van der Valk Duiven;
09.30 uur: Aankomst Essen;
11.00 uur: Bezoek Unperfecthaus en lunch;
13.30 uur: Bezoek Halde Haniel of;
14.00 uur: Aankomst Antonyhütte;
16.00 uur: Bezoek Eisenheim
18.30 uur: Bezoek Oberhausen;
20.30 uur: Vertrek naar Arnhem;
21.30 uur: Aankomst Van der Valk Duiven
21.59 uur: Aankomst Arnhem


Kosten
Kosten: 25 euro voor leden. Inclusief lunch en diner.
Introducees zijn ook welkom: Voor hen bedragen de kosten 40 euro.
Het bezoek aan de Antonyhütte is facultatief en is in het programma opgenomen als alternatief voor hen die de wandeling op Halde Haniel te zwaar vinden. De entree is voor eigen rekening (rond de 5 euro).


Aanmelding
Aanmelding via Sonja Scholten via mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Graag aangeven of je in Arnhem Centraal of bij Van der Valk (Duiven) opstapt.
En of je gebruik wenst te maken van het alternatieve programma. Dit in verband met de routeplanning chauffeur.
In verband met de reserveringen die we moeten maken: aanmelden voor 1 juni 2019.


Betaling
Het excursie bedrag dient bij aanmelding te worden overgemaakt op rekeningnummer
NL78INGB 0000989374 t.n.v. GSRO onder vermelding van achternaam en excursie Ruhrgebied 2019.
Vriendelijke groeten namens het bestuur van de GSRO,
Jos van der Mark

De GSRO twittert

Volg nieuws uit de vakwereld en over Oost Nederland via onze twitter tijdlijn hieronder:

Lid worden

De GSRO organiseert zo'n 10 bijeenkomsten per jaar. Kennisuitwisseling en netwerken zijn dan allebei belangrijke onderdelen. Tijdens een broodje voorafgaand aan de bijeenkomst kom je oude en nieuwe bekenden tegen.

Lid worden kost slechts € 40,- per jaar en staat open voor vakgenoten die iets hebben met Oost Nederland. Word ook lid door het formulier in te vullen. Óf stuur een mailtje naar info@gsro.nl om meer informatie op te vragen.

Word nu lid

 

Doel

Het belangrijkste doel van de GSRO is om ervaringen te kunnen uitwisselen onder vakgenoten werkzaam in de ruimtelijk inrichting. Tijdens de bijeenkomsten wordt een actueel onderwerp voor het voetlicht geplaatst. De onderwerpen betreffen het brede vakgebied van de ruimtelijke ordening en ruimtelijke inrichting. De uitwisseling van praktische en theoretische ervaringen tussen vakgenoten vormt een belangrijk aspect.

Leden

Het ledenbestand van de GSRO bestaat uit architecten, stedenbouwkundigen, landschapsarchitecten, economen, landbouwkundigen, sociaalgeografen, planologen, verkeerskundigen, recreatiedeskundigen en juristen in de publieke of private sector. De GSRO heeft een klein bestuur dat de dagelijkse gang van zaken regelt.

GSRO