Sociaal-Geograaf/Planoloog ik noem mij Idee-Architect, zoek naar nieuwe mogelijkheden en kansen. Onder andere begeleid ik HBO-studenten bij hun stage en afstuderen en maak fietsroutes met Onbegrensd Fietsen. Adviseer gemeenten bij het ten uitvoer brengen van het Klimaatbeleid met Operatie Steenbreek en verzorg mijn gasten met B&B Het Blauwe Bed.
Henk Jense

Dooi, regen en een woeste Zuidwester in Oost NL

Voor een aantal miljarden projecten, waarvan velen de noodzaak ernstig in twijfel trokken, brak de afgelopen week het moment aan om zich te bewijzen. Een flinke ZW storm joeg over het land. De combinatie met springtij en een hoogste waterpeil bij Lobith, dat nog twee meter onder het record van eind januari 1995 lag, gaf de makers van het project #ruimtevoorderivier een pracht gelegenheid om te laten zien hoe ‘wij’ de natuur weer onder controle hebben....
Lees Meer
  1154 Hits
  0 reacties
Henk Jense

Begint de IJsselbiënnale bij Doesburg?

b2ap3_large_20170627_142305
Rond het middaguur heb ik afgesproken bij het Bronkhorsterveer. Samen met een knappe vrouw ga ik de IJsselbiënnale tussen Bronckhorst en Doesburg verkennen. Het wordt een vol programma, de door ons gekozen route zal ons langs maar liefs zes werken voeren. Dat we uiteindelijk één werk niet hebben kunnen vinden, mag de pret niet drukken. Wanneer ik arriveer komt er ook een autootje van de gemeente Brummen aanrijden. Ik vermoed dat het een mannetje van handhaving...
Lees Meer
  1668 Hits
  1 reactie
Henk Jense

‘Ruimte voor Ruimte’ of meer samenleving?

‘Ruimte voor Ruimte’ of meer samenleving?
Een oproep tot bezinning of wat tegenwoordig wel ‘omdenken’ heet. Waarbij de focus weer komt te liggen op een samenleving die voor elkaar zorgt en elkaar letterlijk en figuurlijk de ruimte gunt om zijn of haar bijdrage aan het geheel te leveren. Waarbij de vraag wordt gesteld of de vrijkomende plattelandsruimte moet toekomen aan de lokale bewoners of speeltuimte is voor de alsmaar uitdijende grootstedelijke behoeften. Dit bord is zo’n stille getuige van beleid dat bijdroeg...
Lees Meer
  1520 Hits
  0 reacties
Henk Jense

Het Oosten, leerplaats met toekomst.

Het Oosten, leerplaats met toekomst.
Het zwerven op de fiets is voor mij, niet alleen een middel van bestaan, maar ook altijd weer een ideaal moment voor overpeinzingen en ‘nieuwe’ inzichten. En daarmee het begin van en aanleiding voor een blog. Deze keer; Kunnen we leren van krimp elders in Europa? De afgelopen tijd heb ik weer veel gefietst voor en met mijn vriend en schrijver van de serie ‘Onbegrensd Fietsen’ . In Italië en Frankrijk en om de conditie op...
Lees Meer
  1120 Hits
  0 reacties
Henk Jense

Omdenken vanaf de fiets

Twee keer heb ik nu gefietst op het Rijn-Waal fietspad, stoer aangeduid als F325. Eén keer vanuit Arnhem naar Nijmegen en vorige week komende vanuit Beuningen richting Arnhem in één vloeiende beweging het fietspad op.  Een prestatie van formaat om een fietspad te realiseren waarbij gedacht is vanuit de fietser. In Nijmegen hebben ze toch echt echt een paar forse stappen gemaakt in het inrichten van een infrastructuur voor fietsers waarbij de auto, in mijn ogen terecht,...
Lees Meer
  1776 Hits
  0 reacties
Henk Jense

Mooi dat de grens steeds meer fluïde is.

Mooi dat de grens steeds meer fluïde is.
Vandaag las ik in De Correspondent over statistici en hokjes denken. Ik moest meteen denken aan de discussie die ik met name samen met Luuk Oost op het GSRO-Blog levendig probeer te houden; Waar begint en logischerwijs eindigt Oost Nederland en waarom is het belangrijk om dat te duiden? Ik zelf denk dat het alles met identiteit en je ergens thuis voelen te maken heeft. Het je met je omgeving kunnen identificeren is voor de meeste...
Lees Meer
  2016 Hits
  0 reacties
Henk Jense

Je buren kennen is zo gek nog niet.

Je buren kennen is zo gek nog niet.
“We moeten weer een ‘agenda stad’ hebben, want alleen als onze steden groeien kunnen we meetellen in de wereld economie”, was kort samengevat de strekking van een stuk dat ik onlangs via Twitter las in het Parool. Wat een onzin, dacht ik want waar aan voorbij wordt gegaan is dat de gemiddelde wereldstad inmiddels eerder 40 mln dan 1mln (grootte van Amsterdam) heeft en dit soort steden hun groei vooral danken aan de enorme toevloed van...
Lees Meer
  1900 Hits
  0 reacties
Henk Jense

Zo maar een plek in de Achterhoek?

Zo maar een plek in de Achterhoek?
De laatste jaren kom ik in het voorjaar altijd een paar dagen naar Almen. Almen is één van die vele kleine plaatsjes die de Achterhoek rijk is. Toch is het geen toeval dat ik daar kom. Het is een omgeving waar ik een bijzondere band mee voel. In de laatste jaren van de oorlog moest de Stichting Hoenderloo gedwongen door de Duitsers verhuizen naar Almen. De jongeren maar ook de begeleiders en hun gezinnen komen terecht...
Lees Meer
  2117 Hits
  0 reacties
Henk Jense

De toekomst is en blijft de uitdaging, 65 jaar GSRO

De toekomst is en blijft de uitdaging, 65 jaar GSRO
Al kort na de oorlog ontstond de behoefte om de wederopbouw gestructureerd en ruimtelijk aan te pakken. Sturing op de plannen en afstemming. In Gelderland leidde dat onder andere tot de oprichting van de GSRO door de Provincie in 1950. De vereniging bestaat dit jaar 65 jaar.  Waar het aanvankelijk ging om sturing te geven aan de ruimtelijke ordening en de daaraan gekoppelde stedenbouw is de vereniging in de loop der jaren uitgegroeid tot een club...
Lees Meer
  1776 Hits
  0 reacties
Henk Jense

Internet is de moderne marskramer en geeft de regio een duurzame toekomst

Internet is de moderne marskramer en geeft de regio een duurzame toekomst
In vervolg op mijn vorige blog 'de Randstad is uit' zoek ik nog wat verder naar waarom ik dat eigenlijk vind. Het gaat niet om steeds groter groeien. Groeien is een natuurlijk proces en gaat over balans en evenwicht. De metropool is nu nog 'hot' maar heeft zijn beste tijd gehad. De toekomst is aan de perifere regio's. Niet grootschalig en intensief, maar lokaal en decentraal. Het is dus niet slim in Oost NL te willen concurreren met...
Lees Meer
  1864 Hits
  0 reacties
Henk Jense

Randstad is uit, groen, duurzaam en herbergzaam wonen in

Randstad is uit, groen, duurzaam en herbergzaam wonen in
Enige tijd terug kwam ik in een artikel in de Correspondent de vraag tegen: Hoe ziet de wereld eruit over een jaar of vijftig? Een vraag die werd gesteld na het opsommen van toch wel grote veranderingen in de afgelopen 50 jaar. Wie had toen gedacht dat we massaal zouden autorijden en vliegen, laat staan Whatsapp-en of voor bijna niets mobiel bellen met vrienden aan de andere kant van de wereld. Daar op door filosoferend, kreeg...
Lees Meer
  2069 Hits
  0 reacties
Henk Jense

Honderd75jaar spoor als kansenkaart voor Oost-Nederland?

Honderd75jaar spoor als kansenkaart voor Oost-Nederland?
Voorheen gingen veel spoorlijnen de Nederlands Duitse grens over. Anno nu, 2014, is er weinig over van dat fijnmazige grensoverschrijdende lijnennet. Een paar weken terug kreeg ik een heel interessante kaart in handen, gemaakt door @Cartostudio in Amsterdam. Een kaart ter ere van 175 jaar Nederlandse Spoorwegen. En bedenk wel dat daar dus niet de vele tramwegen die de provincies rijk waren ook nog eens opstaan. Het eerste wat opvalt is de enorme dichtheid van het...
Lees Meer
  2027 Hits
  0 reacties
Henk Jense

Werken aan de Natuur

Werken aan de Natuur
Het is niet nieuw dat we in Nederland ons eigen landschap maken en dan praten over nieuwe natuur en ten overvloede plaatsen we een bordje "natuurgebied". De ruimte voor de rivier die nu wordt gecreëerd levert nieuw natuurgebied op. In Oost-Nederland is dan ook op diverse plaatsen veel te zien. In Nijmegen is het zelfs heel spectaculair, maar er zijn ook veel minder opvallende projecten. Zo rij ik op de fiets regelmatig langs het project Groene...
Lees Meer
  1727 Hits
  0 reacties
Henk Jense

Pleinvrees

Pleinvrees
Het eerste wat je hoort over het plein aan de voet van de Eusebiuskerk is dat het een leeg en kaal gat is en dat er serieuze plannen bestaan om het vol te bouwen. Alsof volbouwen de sfeer terug brengt. Terwijl sfeer zo belangrijk is. De ruimte aan de voet van de toren wordt nu als een leeg anoniem gat ervaren. Op marktdagen oogt het beter. Opvallend is dat in tegenstelling tot menig ander plein in de...
Lees Meer
  2239 Hits
  0 reacties
Henk Jense

Vrachtverkeer op ongebruikt spoor

Vrachtverkeer op ongebruikt spoor
Zevenaar bij het begin van de Betuwelijn richting Rotterdam. In de verte links is het begin van de ‘Betuwelijn’ en rechts ga je richting Arnhem. Er gebeurt hier niets. Per uur rijdt er een ICE, in de nachtelijke uren een nachttrein en verder nog een enkele goederentrein over bestaand spoor en de Betuwelijn. Je kan er maar zo een kwartier staan en er gebeurt niets. Iets verder naar het noorden ligt de A12 waar zowel personen...
Lees Meer
  3522 Hits
  0 reacties
Henk Jense

Overpeinzingen bij een foto

Overpeinzingen bij een foto
Een nijver volkje als het onze heeft de behoefte om met nieuwe dingen te komen. Of het nu het wasmiddel is dat nieuwer dan nieuw moet zijn en nu nog schoner wast, of als het gaat over de inrichting van onze omgeving. Op mijn trainingsrondje fiets ik heel regelmatig over de dijk naar Duitsland en dan over Elten en de oude dijken weer terug richting Arnhem. Heen kom ik dan over de tunnel van de Betuwelijn...
Lees Meer
  1910 Hits
  0 reacties
Henk Jense

De GSRO en de Omgevingsvisie provincie Gelderland

De GSRO en de Omgevingsvisie provincie Gelderland
Afgelopen dinsdag was de GSRO gast van de provincie Gelderland. Na ongeveer een jaar konden we horen hoe de provincie was gevorderd met haar Omgevingsvisie. Maar daarvoor hadden we nog onze jaarvergadering. Gelet op het grote aantal aanwezigen is het duidelijk dat de GSRO (al bijna 65 jaar oud) bruist van het leven en dat er veel belangstelling is voor de Omgevingsvisie (structuurvisie) van de provincie. Michiel Koetsier nam ons op bevlogen wijze mee in zijn...
Lees Meer
  1696 Hits
  0 reacties
Henk Jense

De GSRO in een nieuw tijdperk – elk einde is een nieuw begin

De GSRO in een nieuw tijdperk – elk einde is een nieuw begin
In 2010 vierde de Gelderse Studiekring Ruimtelijke Ordening haar 60-jarig bestaan. Met het bereiken van die leeftijd is naar mijn mening ook meteen bewezen dat de GSRO bestaansrecht heeft en vakgenoten bindt tot buiten het Gelderse. Het organiseren van bijeenkomsten en een jaarlijkse excursie zorgt voor een goed netwerk en brengt de leden blijvend met elkaar in contact. Vorig jaar heeft het bestuur van de GSRO ervoor gekozen om te participeren in een website over ruimtelijke...
Lees Meer
  2074 Hits
  0 reacties

Excursies

Het Ruhrgebied

Ruimtemakers-Oost/GSRO 2019
Vrijdag 14 juni 2019
Dwalen door een steeds weer verrassend Ruhrgebied

Jullie kennen natuurlijk allemaal het Ruhrgebied. Tenminste, dat dachten jullie. Want wij hebben voor jullie een aantal verrassende plekken in het Ruhrgebied gevonden. Reden om onze GSRO-excursie dit jaar in het Ruhrgebied te laten plaatsvinden.


Programma:
Het programma ziet er als volgt uit:
• We vertrekken vanuit Arnhem bij de achterzijde van het centraal station. De autoliefhebbers pikken we op bij Van der Valk in Duiven.
• Dan rijden we in een keer door naar Essen. De mooiste tuinstad van het Ruhrgebied (en ook van Duitsland): We bezoeken Margarethenhöhe, gesticht door de familie Krupp.
• Vervolgens brengen we een bezoek aan het Unperfecthaus, inclusief lunch. Een wel heel bijzonder ‘bedrijfsverzamelgebouw’ voor kunstenaars, ZZP-ers en maatschappelijke ondernemers.
• Na de lunch gaan we naar een van de haldes (voormalige sintelbergen), te weten de Halde Haniel (zie foto hieronder), op de grens van Oberhausen en Bottrop. Daar zullen we een spirituele wandeling maken van ongeveer 2 uur.
• Dit haldelandschap geeft je het gevoel in Schotland te zijn. En laat je zien hoe groen het Ruhrgebied feitelijk is. Op het eerste gedeelte is een kruisweg aangebracht met referentie naar de mijnbouw. Halverwege domineert een groot wit kruis het landschap. In het hoger gelegen gedeelte loop je over het zwarte kolengruis langs een in de berg uitgegraven theater en ervaar je het magische effect van een land art project van rechtopstaande beschilderde spoorbielzen en kijk je met helder weer uit tot voorbij het Ruhrgebied.
• Voor diegenen die niet zo goed ter been zijn is in plaats van een bezoek aan Halde Haniel een alternatief ingebouwd: Bezoek aan de Antonyhütte. Verstopt in het stadsdeel Osterfeld vind je een idyllisch groen landschap met oud vakwerkpand (ooit directiegebouw, nu museum) en een ‘industriearcheologisch’ park (onderdeel van het LVR museum Oberhausen) Hier op deze plek bevindt zich de wieg van het Ruhrgebied en werd voor het eerst op industriële wijze steenkool gewonnen.
• Na de Halde Haniel/ cq de Antonyhütte gaan we naar Eisenheim (stadsdeel Sterkrade).
Eisenheim is de eerste arbeiderswijk van het Ruhrgebied (inmiddels tot monument verklaard), vandaar uit lopen we naar CENTRO (het Neue Mitte). Het winkel- en uitgaansgebied van Oberhausen. In deze wandeling doorkruis je niet alleen een deel van Oberhausen maar doorkruis je ook de tijd. (Alternatief: of met de bus van Eisenheim naar CENTRO en daar op eigen gelegenheid rondkijken).
• We brengen een bezoek aan het oude centrum van Oberhausen (Stadtteil Alt-Oberhausen). Diner bij Pools Jazz Restaurant Gdanska aan het marktplein. Dit gedeelte van Oberhausen laat nog de pracht van weleer zien, anno nu staan veel panden staan leeg of zijn met goedkope ketens gevuld. Dankzij restaurant Gdanska is het plein weer tot leven gekomen.
• Na het diner gaan we weer huiswaarts.


Reisschema (Let op: vertrektijd bus is “hard”, rest is “voorlopig”)
07.45 uur: Verzamelen bij de uitgang van het station Arnhem-Centraal (Sonsbeekzijde);
08.00 uur: Vertrek van de bus vanuit Arnhem;
08.20 uur: Oppikken mensen bij Van der Valk Duiven;
09.30 uur: Aankomst Essen;
11.00 uur: Bezoek Unperfecthaus en lunch;
13.30 uur: Bezoek Halde Haniel of;
14.00 uur: Aankomst Antonyhütte;
16.00 uur: Bezoek Eisenheim
18.30 uur: Bezoek Oberhausen;
20.30 uur: Vertrek naar Arnhem;
21.30 uur: Aankomst Van der Valk Duiven
21.59 uur: Aankomst Arnhem


Kosten
Kosten: 25 euro voor leden. Inclusief lunch en diner.
Introducees zijn ook welkom: Voor hen bedragen de kosten 40 euro.
Het bezoek aan de Antonyhütte is facultatief en is in het programma opgenomen als alternatief voor hen die de wandeling op Halde Haniel te zwaar vinden. De entree is voor eigen rekening (rond de 5 euro).


Aanmelding
Aanmelding via Sonja Scholten via mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Graag aangeven of je in Arnhem Centraal of bij Van der Valk (Duiven) opstapt.
En of je gebruik wenst te maken van het alternatieve programma. Dit in verband met de routeplanning chauffeur.
In verband met de reserveringen die we moeten maken: aanmelden voor 1 juni 2019.


Betaling
Het excursie bedrag dient bij aanmelding te worden overgemaakt op rekeningnummer
NL78INGB 0000989374 t.n.v. GSRO onder vermelding van achternaam en excursie Ruhrgebied 2019.
Vriendelijke groeten namens het bestuur van de GSRO,
Jos van der Mark

De GSRO twittert

Volg nieuws uit de vakwereld en over Oost Nederland via onze twitter tijdlijn hieronder:

Lid worden

De GSRO organiseert zo'n 10 bijeenkomsten per jaar. Kennisuitwisseling en netwerken zijn dan allebei belangrijke onderdelen. Tijdens een broodje voorafgaand aan de bijeenkomst kom je oude en nieuwe bekenden tegen.

Lid worden kost slechts € 40,- per jaar en staat open voor vakgenoten die iets hebben met Oost Nederland. Word ook lid door het formulier in te vullen. Óf stuur een mailtje naar info@gsro.nl om meer informatie op te vragen.

Word nu lid

 

Doel

Het belangrijkste doel van de GSRO is om ervaringen te kunnen uitwisselen onder vakgenoten werkzaam in de ruimtelijk inrichting. Tijdens de bijeenkomsten wordt een actueel onderwerp voor het voetlicht geplaatst. De onderwerpen betreffen het brede vakgebied van de ruimtelijke ordening en ruimtelijke inrichting. De uitwisseling van praktische en theoretische ervaringen tussen vakgenoten vormt een belangrijk aspect.

Leden

Het ledenbestand van de GSRO bestaat uit architecten, stedenbouwkundigen, landschapsarchitecten, economen, landbouwkundigen, sociaalgeografen, planologen, verkeerskundigen, recreatiedeskundigen en juristen in de publieke of private sector. De GSRO heeft een klein bestuur dat de dagelijkse gang van zaken regelt.

GSRO