Voor een aantal miljarden projecten, waarvan velen de noodzaak ernstig in twijfel trokken, brak de afgelopen week het moment aan om zich te bewijzen. Een flinke ZW storm joeg over het land. De combinatie met springtij en een hoogste waterpeil bij Lobith, dat nog twee meter onder het record van eind januari 1995 lag, gaf de makers van het project #ruimtevoorderivier een pracht gelegenheid om te laten zien hoe ‘wij’ de natuur weer onder controle hebben....
GSRO blog
Rond het middaguur heb ik afgesproken bij het Bronkhorsterveer. Samen met een knappe vrouw ga ik de IJsselbiënnale tussen Bronckhorst en Doesburg verkennen. Het wordt een vol programma, de door ons gekozen route zal ons langs maar liefs zes werken voeren. Dat we uiteindelijk één werk niet hebben kunnen vinden, mag de pret niet drukken. Wanneer ik arriveer komt er ook een autootje van de gemeente Brummen aanrijden. Ik vermoed dat het een mannetje van handhaving...
Een oproep tot bezinning of wat tegenwoordig wel ‘omdenken’ heet. Waarbij de focus weer komt te liggen op een samenleving die voor elkaar zorgt en elkaar letterlijk en figuurlijk de ruimte gunt om zijn of haar bijdrage aan het geheel te leveren. Waarbij de vraag wordt gesteld of de vrijkomende plattelandsruimte moet toekomen aan de lokale bewoners of speeltuimte is voor de alsmaar uitdijende grootstedelijke behoeften. Dit bord is zo’n stille getuige van beleid dat bijdroeg...
Het zwerven op de fiets is voor mij, niet alleen een middel van bestaan, maar ook altijd weer een ideaal moment voor overpeinzingen en ‘nieuwe’ inzichten. En daarmee het begin van en aanleiding voor een blog. Deze keer; Kunnen we leren van krimp elders in Europa? De afgelopen tijd heb ik weer veel gefietst voor en met mijn vriend en schrijver van de serie ‘Onbegrensd Fietsen’. In Italië en Frankrijk en om de conditie op peil...
Twee keer heb ik nu gefietst op het Rijn-Waal fietspad, stoer aangeduid als F325. Eén keer vanuit Arnhem naar Nijmegen en vorige week komende vanuit Beuningen richting Arnhem in één vloeiende beweging het fietspad op. Een prestatie van formaat om een fietspad te realiseren waarbij gedacht is vanuit de fietser. In Nijmegen hebben ze toch echt echt een paar forse stappen gemaakt in het inrichten van een infrastructuur voor fietsers waarbij de auto, in mijn ogen terecht, op...
Vandaag las ik in De Correspondent over statistici en hokjes denken. Ik moest meteen denken aan de discussie die ik met name samen met Luuk Oost op het GSRO-Blog levendig probeer te houden; Waar begint en logischerwijs eindigt Oost Nederland en waarom is het belangrijk om dat te duiden? Ik zelf denk dat het alles met identiteit en je ergens thuis voelen te maken heeft. Het je met je omgeving kunnen identificeren is voor de meeste...
“We moeten weer een ‘agenda stad’ hebben, want alleen als onze steden groeien kunnen we meetellen in de wereld economie”, was kort samengevat de strekking van een stuk dat ik onlangs via Twitter las in het Parool. Wat een onzin, dacht ik want waar aan voorbij wordt gegaan is dat de gemiddelde wereldstad inmiddels eerder 40 mln dan 1mln (grootte van Amsterdam) heeft en dit soort steden hun groei vooral danken aan de enorme toevloed van...
De laatste jaren kom ik in het voorjaar altijd een paar dagen naar Almen. Almen is één van die vele kleine plaatsjes die de Achterhoek rijk is. Toch is het geen toeval dat ik daar kom. Het is een omgeving waar ik een bijzondere band mee voel. In de laatste jaren van de oorlog moest de Stichting Hoenderloo gedwongen door de Duitsers verhuizen naar Almen. De jongeren maar ook de begeleiders en hun gezinnen komen terecht...
Al kort na de oorlog ontstond de behoefte om de wederopbouw gestructureerd en ruimtelijk aan te pakken. Sturing op de plannen en afstemming. In Gelderland leidde dat onder andere tot de oprichting van de GSRO door de Provincie in 1950. De vereniging bestaat dit jaar 65 jaar. Waar het aanvankelijk ging om sturing te geven aan de ruimtelijke ordening en de daaraan gekoppelde stedenbouw is de vereniging in de loop der jaren uitgegroeid tot een club van...
In vervolg op mijn vorige blog 'de Randstad is uit' zoek ik nog wat verder naar waarom ik dat eigenlijk vind. Het gaat niet om steeds groter groeien. Groeien is een natuurlijk proces en gaat over balans en evenwicht. De metropool is nu nog 'hot' maar heeft zijn beste tijd gehad. De toekomst is aan de perifere regio's. Niet grootschalig en intensief, maar lokaal en decentraal. Het is dus niet slim in Oost NL te willen concurreren met...
Enige tijd terug kwam ik in een artikel in de Correspondent de vraag tegen: Hoe ziet de wereld eruit over een jaar of vijftig? Een vraag die werd gesteld na het opsommen van toch wel grote veranderingen in de afgelopen 50 jaar. Wie had toen gedacht dat we massaal zouden autorijden en vliegen, laat staan Whatsapp-en of voor bijna niets mobiel bellen met vrienden aan de andere kant van de wereld.Daar op door filosoferend, kreeg ik...
Voorheen gingen veel spoorlijnen de Nederlands Duitse grens over. Anno nu, 2014, is er weinig over van dat fijnmazige grensoverschrijdende lijnennet. Een paar weken terug kreeg ik een heel interessante kaart in handen, gemaakt door @Cartostudio in Amsterdam. Een kaart ter ere van 175 jaar Nederlandse Spoorwegen. En bedenk wel dat daar dus niet de vele tramwegen die de provincies rijk waren ook nog eens opstaan.Het eerste wat opvalt is de enorme dichtheid van het spoorweg...
Het is niet nieuw dat we in Nederland ons eigen landschap maken en dan praten over nieuwe natuur en ten overvloede plaatsen we een bordje "natuurgebied". De ruimte voor de rivier die nu wordt gecreëerd levert nieuw natuurgebied op. In Oost-Nederland is dan ook op diverse plaatsen veel te zien. In Nijmegen is het zelfs heel spectaculair, maar er zijn ook veel minder opvallende projecten. Zo rij ik op de fiets regelmatig langs het project Groene...
Het eerste wat je hoort over het plein aan de voet van de Eusebiuskerk is dat het een leeg en kaal gat is en dat er serieuze plannen bestaan om het vol te bouwen. Alsof volbouwen de sfeer terug brengt.Terwijl sfeer zo belangrijk is. De ruimte aan de voet van de toren wordt nu als een leeg anoniem gat ervaren. Op marktdagen oogt het beter. Opvallend is dat in tegenstelling tot menig ander plein in de stad...
Zevenaar bij het begin van de Betuwelijn richting Rotterdam. In de verte links is het begin van de ‘Betuwelijn’ en rechts ga je richting Arnhem. Er gebeurt hier niets. Per uur rijdt er een ICE, in de nachtelijke uren een nachttrein en verder nog een enkele goederentrein over bestaand spoor en de Betuwelijn. Je kan er maar zo een kwartier staan en er gebeurt niets. Iets verder naar het noorden ligt de A12 waar zowel personen...
Een nijver volkje als het onze heeft de behoefte om met nieuwe dingen te komen. Of het nu het wasmiddel is dat nieuwer dan nieuw moet zijn en nu nog schoner wast, of als het gaat over de inrichting van onze omgeving. Op mijn trainingsrondje fiets ik heel regelmatig over de dijk naar Duitsland en dan over Elten en de oude dijken weer terug richting Arnhem. Heen kom ik dan over de tunnel van de Betuwelijn...
Afgelopen dinsdag was de GSRO gast van de provincie Gelderland. Na ongeveer een jaar konden we horen hoe de provincie was gevorderd met haar Omgevingsvisie. Maar daarvoor hadden we nog onze jaarvergadering. Gelet op het grote aantal aanwezigen is het duidelijk dat de GSRO (al bijna 65 jaar oud) bruist van het leven en dat er veel belangstelling is voor de Omgevingsvisie (structuurvisie) van de provincie. Michiel Koetsier nam ons op bevlogen wijze mee in zijn...
In 2010 vierde de Gelderse Studiekring Ruimtelijke Ordening haar 60-jarig bestaan. Met het bereiken van die leeftijd is naar mijn mening ook meteen bewezen dat de GSRO bestaansrecht heeft en vakgenoten bindt tot buiten het Gelderse. Het organiseren van bijeenkomsten en een jaarlijkse excursie zorgt voor een goed netwerk en brengt de leden blijvend met elkaar in contact. Vorig jaar heeft het bestuur van de GSRO ervoor gekozen om te participeren in een website over ruimtelijke...